Akce

Druhy proteinových doplňků a jejich použití

Zdravím všechny příznivce kulturistiky a fitness,

dnes se podíváme na zoubek proteinovým doplňkům a jejich vhodnosti použití v různých fázích dne. Dnes se budeme věnovat pouze vysokoprocentním práškovým koncentrátům, které jsou dle mého názoru základním stavebním kamenem každého, kdo to se svým tělem myslí opravdu vážně.

Proteinové doplňky dělíme na několik druhů a to ze dvou hledisek. Jedno hledisko je zdroj, z kterého jsou získávány a druhým hlediskem je způsob získání proteinového koncentrátu. Obě tyto hlediska poté určují využitelnost a účinnost proteinových doplňků.

Z hlediska zdrojů se proteiny dělí na tyto základní kategorie:

  1. Syrovátkový protein
  2. Vaječný protein
  3. Mléčný protein
  4. Sójový protein
  5. Kaseinový protein
  6. Mix výše uvedených druhů proteinů
  7. Speciální proteiny (izolát z hovězího masa atd.)

My se budeme věnovat pouze těm nejdůležitějším, nejkvalitnějším a nezbytným typům, které jdou velmi obtížně a nebo vůbec nahradit běžnou stravou.

Těmito doplňky jsou: Syrovátkový protein, Kaseinový protein a mix různých druhů proteinů.

Druhy syrovátkových proteinů:

Syrovátkový protein je získáván z mléka, které obsahuje dvě bílkovinné složky – kasein a syrovátku. Kasein tvoří asi 80 % celkového obsahu bílkovin a syrovátka zbývajících 20 %. Kasein není ve vodě rozpustný, ale syrovátka ano, proto je ideální k přípravě proteinových koktejlů.


 

Syrovátkový proteinový koncentrát (Whey Protein Concentrate – WPC)


 

Syrovátkový prášek je získáván pomocí tzv. ultrafiltrace. Protlačováním přes porézní membránu se od syrovátky oddělí tuk, laktóza a velké molekuly bílkovin, které jsou určeny k dalšímu zpracování. Koncentrace bílkovin se pohybuje v rozmezí 35 – 85 %. Tato syrovátka prošla sice jen základním zpracováním, ale je kvalitním proteinem s vyšším obsahem sacharidů a tuků. Pokud máte omezený rozpočet, je pro Vás plnohodnotným proteinem.


 

Syrovátkový proteinový izolát (Whey Protein Isolate – WPI)


 

Syrovátkový izolát vyžaduje náročnější zpracování. Syrovátka se déle filtruje a prochází procesem tzv. iontové chromatografie. Výsledkem je až 95% protein obsahující méně sacharidů a tuků. Je tudíž vhodnější při rýsovacím tréninku. Má vyšší biologickou vstřebatelnost, proto může být konzumován před tréninkem i po tréninku. Bude ale také dražší než koncentrát.


 

Syrovátkový proteinový hydrolyzát (Whey Protein Hydrolysate – WPH)


 

Efektem tzv. hydrolýzy je rozštěpení dlouhých bílkovinných řetězců. Tento syrovátkový prášek je pak nejsnadněji vstřebatelný. Kvalitní hydrolyzát obsahuje více rozvětvených aminokyselin BCAA – leucinu, isoleucinu a valinu, které jsou nepostradatelné pro svalový růst. Náročná příprava velmi hodnotného hydrolyzátu se ovšem projeví v ceně.

Zdroj: Internet

Tohle jsou  3 základní typy proteinů, ale poslední dobou se na trhu objevil ještě jeden typ a to je tzv. NATIVE syrovátkový izolát...tady je jeho popis:

Hlavní složkou je super kvalitní nativní syrovátkový izolát, který je vyráběn přímou cestou z čerstvého kravského mléka, a to za teplot, které nepřekročí deset stupňů Celsia. Tím se významně odlišuje od standardně nabízených „Whey proteinů“, které jsou vyráběny z tepelně upravené syrovátky, vedlejšího produktu vzniklého při výrobě sýrů (použití kyselin a sýřidel). Jednoduše by se dalo tedy říci, že Instant Whey Native je vlastně čerstvá, nenarušená mléčná bílkovina „v prášku“.

Teoreticky se jedná o příštího krále syrovátkových proteinů, ale je třeba ještě nějaká doba na ověření v praxi. Já ho používám v současné době takřka výhradně a můžu říct, že subjektivně se mi zdá, že funguje opravdu velmi dobře.

Kaseinový protein

Tento protein je nazýván také "nočním" proteinem. Jak již název napovídá je vhodný ke konzumaci těsně před spaním. Kasein je nejpomalejší bílkovina, která lze získat, tzn. že se vstřebává do těla velmi postupně. Udává se, že až 7 hodin, takže svaly jsou při "nočním hladověním" neustále zásobeny svojí dávkou proteinů a nedochází tak k nežádoucímu stavu katabolismu (odbourávání svalové hmoty).

Mix různých druhů proteinů

Tyto přípravky jsou vhodné ve dvou případech...jednak před spaním (když není k dispozici čistý kasein) a druhak během dne, kdy víte, že se několik hodin nedostanete k pořádnému jídlu. Tyto preparáty obsahují několik typů proteinů poskládaných tak, aby byl zajištěn plynulý příjem bílkovin po dobu cca 6-ti hodin. Typicky bývá složen ze syrovátkového proteinu, který nastupuje svoji účinnost prakticky ihned po požití, poté je tam mléčná nebo vaječná bílkovina, která nastupuje svoji aktivitu po syrovátce a nakonec je tam určitě kasein, který nastupuje jako poslední.

Tak to je pro dnešek vše...doufám, že Vám tento článek pomůže ve vašem dalším rozvoji...

S pozdravem

Patrik Kotek

Pozn. V galerii jsou fotky preparátů, které v současné době používám...

Zpět


Kalendář

<<Prosinec 2018>>
PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

SPONZOŘI

TRUE-DESIGN


FITNESS4U.cz


Net-Connect


Net-Connect


Najgebaur


Moje telka


Lipovka


BJ Style


Martin Smolinský