Akce

L-Glutamin - nepostradatelná aminokyselina!!!

    Zdravím všechny příznivce kulturistiky a fitness...dnes jsem si pro Vás připravil vyčerpávající informace o zázraku jménem: L- GLUTAMIN!!!

    Dříve se  glutamin používal především u pacientů s těžkými popáleninami či po vážných operacích s bakteriálními infekcemi (sepse). Poté co byly zjištěny jeho takřka „nadpozemské účinky“ se stal samozřejmou součástí suplementace v takřka všech sportovních odvětvích.

    Glutamin je nejrozšířenější aminokyselinou v těle, v kosterním svalstvu představuje až 60 % celkového množství aminokyselin. Je zdrojem dusíku pro mnoho biosyntetických reakcí a je v těle vytvářen z kyseliny glutamové (jedná se o neesenciální aminokyselinu) hned na několika místech (konkrétně ve svalech a střevech).

    Glutamin hraje ústřední roli při udržování hladiny dusíku, detoxifikaci amoniaku a regulaci homeostázy aminokyselin, je důležitou součástí metabolismu dusíku, produkce močoviny v ledvinách a glukoneogeneze (resyntézy glukózy) v játrech

Funkce glutaminu:

  • zvyšování koncentrace aminokyselin v tkáních
  • biosyntéza glykosaminoglykanu (aminomonosacharid – např. glukosamin, chondroitin apod.)
  • produkce amoniaku (ledviny)
  • „vychytávač“ amoniaku
  • transport uhlíku
  • prekurzor GABA (gamma-aminomáselná kyselina - mediátor aktivního útlumu v mozku, který vzniká vnitřní konverzí v organismu)
  • biosyntéza glukózy / glykogenu (játra)
  • biosyntéza gluthationu (játra)
  • palivo pro metabolické děje
  • transport dusíku
  • produkce nukleové kyseliny
  • syntéza bílkovin
  • syntéza močoviny (játra)
  • je nepostradatelný pro mozkový metabolismus
  • je přenašečem draselných iontů v krevním řečišti mozkové tkáně
  • zvyšuje imunitu
  • snižuje chuť na alkohol
  • snižuje stav úzkosti
  • zlepšuje spánek
  • omezuje touhu po sladkostech
  • bývá účinně používán při léčbě žaludečních vředů
  • je schopen přeměny na pyruvát
  • zvyšuje hladinu krevní glukózy a je proto využíván k předcházení hypoglykémie
  • stabilizuje činnost prostaty
  • zlepšuje vstřebatelnost kreatinu

    Během katabolických procesů dochází k rychlému štěpení bílkovin na aminokyseliny, které jsou později spalovány (oxidace) pro tvorbu energie. Aminokyseliny jako leucin, isoleucin a některé další jsou přeměňovány na kyselinu glutamovou a později na glutamin. Glutamin se poté dostává do střev, kde je přeměněn na alanin, který je transportován do jater, v nichž je použit coby zdroj energie. Z popsaného jasně vyplývá, že jak svaly, tak játra vytvářejí použitelné zdroje energie a právě glutamin je látkou, která všechny potřebné děje díky přenosu dusíku umožňuje.

    Glutamin je nejrozšířenější aminokyselinou v kosterním svalstvu. Svaly obsahují 10.400 mg glutaminu na každých 100 g, což je desetkrát vyšší množství než alaninu a dokonce 100krát vyšší než leucinu.

 

Pro úplnost si uveďme hladiny všech nejdůležitějších aminokyselin:

 

aminokyselina

sérum (pmol / 100ml)

sval (pmol / 100g)

Alanin

33

110

Glutamát

12

830

Glutamin

65

1040

Glycin

34

62

Leucin

17

11

Lysin

38

93

Fenylalanin

7

6

Valin

19

15

     
 

    Spotřeba glutaminu stoupá během stresových stavů a katabolických procesů (v kulturistice a silovém trojboji např. při vyčerpávajících cvičeních a zátěžích).Při tréninkové zátěži byla při studiích zjištěna až 5krát vyšší spotřeba glutaminu než za normálního klidového stavu organismu. Toto vylučování způsobuje imunitní odezva svalových tkání, reakce trávicího traktu, větší tvorba glykogenu v játrech a zvyšování produkce amoniaku v ledvinách.

 

    Další důležitou funkcí glutaminu je jeho potřeba pro tvorbu nukleové kyseliny (prekurzor DNA), speciálních aminomonosacharidů, gamma-aminomáselné kyseliny a syntézy bílkovin. Poslední funkcí, ale neméně důležitou, je jeho nezbytnost pro tvorbu gluthationu, což je jeden z nejdůležitějších ve vodě rozpustných antioxidantů uvnitř buněk. Mimochodem, podle výsledků nejnovějších studií zvyšuje glutamin při denní dávce 2 g hladinu růstového hormonu až o 400 %!

 

Dávkování a vedlejší účinky

    Glutamin je bezpečným stravním doplňkem. Větší nebezpečí hrozí pouze při dlouhodobém dávkování nadměrného množství, což odpovídá dávce vyšší než 40 g pro 100 kg sportovce na den. Zmíněným nebezpečím je možnost hromadění amoniaku v organismu

 

Dávkování

    Ideální je rozdělit denní dávku glutaminu do dvou částí. V tréninkový den je nejlepší přijmout první s potréninkovým jídlem (případně koktejlem, který si po tréninku dáváte), druhou s posledním jídlem před spaním. V den volna dělte dávku opět na dvě půlky, první s jedním z jídel během dne, druhou s posledním jídlem před spánkem. V případě, že užíváte současně s glutaminem také kreatin, doporučuji obě látky ihned po zátěži spolu s potréninkovým jídlem.

    Celková denní dávka by neměla překročit 20 g. U vrcholových sportovců s váhou vyšší než 100 kg je denní dávka limitována hranicí 40 g.

 

    A závěr? Je jeden jediný… suplementace glutaminem by měla být pro sportovce, zvláště pak pro kulturisty, samozřejmostí!!!

    DÁVEJTE VŠAK VELKÝ POZOR NA TO, ABYSTE KUPOVALI JEN KVALITNÍ L-GLUTAMIN OD RENOMOVANÝCH ZNAČEK JAKO JE REFLEX, NUTREND APOD.!!!

    Pokud potřebujete poradit s výběrem firmy a nebo s dávkováním, tak se s důvěrou můžete pomocí kontaktů na mé stránce obrátit přímo na mě. Rád Váš dotaz zodpovím. V této souvislosti připomínám jedinečnou nabídku!!! Viz. http://www.patrikkotek.cz/akce/163.doplnky-za-nejnizsi-ceny-pri-nakupu-nad-5-000-kc-vypracovani-jidelnicku-vcetne-zahrnuti-vsech-zakoupenych-doplnku-zdarma/ 

 

  

Zpět


Kalendář

<<Prosinec 2018>>
PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

SPONZOŘI

TRUE-DESIGN


FITNESS4U.cz


Net-Connect


Net-Connect


Najgebaur


Moje telka


Lipovka


BJ Style


Martin Smolinský