Akce

Vláknina a její vliv při redukčních dietách

Zdravím všechny příznivce kulturistiky a fitness,

v dnešním článku se podíváme na zoubek vláknině a její nezastupitelné úloze v lidském organismu a zejména na její vliv při redukčních dietách a celkovém čištění organismu.

Nuže...pusťme se do toho:

 

Co je vlastně vláknina?

Jedná se o směs neškrobových polysacharidů a několika dalších složek (celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany, oligosacharidy). Lidské enzymy nedokáží vlákninu rozložit na dostatečně malé, a tedy stravitelné jednotky. Proto se nemění na energii a není možné ji kaloricky využít. Vláknina napomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu, váže na sebe cholesterol. Vláknina je rozpustná a nerozpustná.

Rozpustná vláknina

Rozpouští se ve vodě, čímž vzniká viskózní substance, která zpomaluje pohyb potravy v trávicí soustavě. Tělo tedy může v klidu absorbovat nezbytné výživné látky. Současně brzdí absorpci sacharidů z tenkého střeva do krve, čímž brání kolísání hodnoty krevního cukru. Tento typ vlákniny na sebe také nabaluje ve střevech žlučové kyseliny a cholesterol, a tím snižuje kyselost žaludku. Kde je rozpustná vláknina obsažena? Zejména v kukuřici a pšenici (v podobě hemicelulózy), v jablkách, hruškách, broskvích nebo rybízu (jako pektin), v rostlinných slizech, v psylliu (jitrocelu indickém), v čekance, česneku, artyčoku (jako inulin).

Nerozpustná vláknina

Vodu dobře absorbuje, ale nerozpouští se v ní. Změkčuje stolici, a tím udržuje obsah střev v pohybu. Následkem pak je ideální pravidelné vyprazdňování. Nerozpustná vláknina rovněž vyplavuje z těla obávané karcinogeny, žlučové kyseliny a nebezpečný cholesterol. Tuto vlákninu získáme zvláště z brukvovité a kořenové zeleniny (celulóza) nebo z dřevnaté mrkve, kedlubny, ředkviček (lignin), ale také psylliu Dr. Popova obsahuje nerozpustnou vlákninu.

Prospěšnost vlákniny pro lidský organismus

Asi jen málokdo z nás nikdy neřešil svoji hmotnost. Pokud patříte mezi ty, kteří se svojí váhou nejsou zrovna spokojení a touží mít o nějaké to kilo méně, prospěšnost vlákniny určitě oceníte. Vláknina totiž vyvolává pocit sytosti - pokud ve svém jídelníčku máte dostatečný podíl vlákniny, cítíte se dříve nasycení a vyhnete se další zbytečné konzumaci potravy. A další důležité upozornění: potravu bohatou na vlákninu dlouho a pečlivě žvýkejte, zabráníte tak hltání, které často může vést k přejídání. Mozek má čas na to, aby zaregistroval, že jsme už nasycení. V redukčních dietách je vláknina nezastupitelná, protože neobsahuje žádnou energii. Podle některých studií dokonce každým zkonzumovaným gramem vlákniny vstřebáme z jídla o 7 kilokalorií méně!

Patříte mezi 30 procent obyvatelstva, které opakovaně trápí zácpa? I pro vás je vláknina vítaným pomocníkem. Ale pozor: je nutné, abyste společně s vlákninou konzumovali i dostatečné množství vody, jinak by vás zácpa trápila dál. Bylo dokázáno, že vláknina povzbuzuje činnost střevní mikroflóry a je potřebná i jako potrava pro probiotické kmeny bakterií.

Nepříjemným průvodním jevem zácpy bývají také hemoroidy. I tady vám vláknina výrazně pomůže!

Vláknina má tedy důležité účinky na funkci střev. Zabraňuje vzniku zácpy, neboť zvyšuje objem stolice a zkracuje průchod potravy zažívacím traktem. Tyto účinky se zvyšují, jestliže zároveň s příjímanou vlákninou pijeme dostatek tekutin. Vláknina snižuje nebezpečí vzniku některých zdravotních potíží, např. hemoroidů. Jak již bylo řečeno, vláknina je účinný prostředek při zácpě, podporuje správné vyprazdňování a reguluje stolici.

Jakou roli hraje vláknina při hubnutí?

Vláknina sama o sobě nemá žádnou výživovou hodnotu, ale jak už víme, hraje velmi důležitou úlohu v udržování dobrého zdravotního stavu, tedy i štíhlé linie. Máte-li nadváhu, ztratíte na váze současně se zvýšením podílu vlákniny ve vašem stravování. Protože jídla s vlákninou se dostávají pomaleji ze žaludku do střev, pocit hladu se dostaví později, takže sníme méně. Navíc se vstřebá méně tuků a tedy i méně kalorií z nich. Je tedy jasné, že konzumace dostatečného množství vlákniny je pro naše zdraví nezbytná a stejně tak je nezbytnou součástí každé redukční kúry.

    Takže z výše uvedeného jasně vyplývá jak moc je vláknina důležitá. Doporučuji ji zakoupit ideálně v lékárně, protože z klasické stravy nemámte šanci získat dostatečné množství vlákniny. Já osobně používám oba typy vlákniny. Jak rozpustnou - INULIN, tak nerozpustnou PSYLLIUM.

    Na závěr ještě jedno malé upozornění zejména pro kulturisty, kteří plánují zařadit do svého jídelníčku vlákninu. Naprosto nevhodným časem pro užití vlákniny se jeví doba po probuzení. To totiž potřebujete dostat tělo co nejdříve do anabolického stavu čehož docílíte tak, že zkonzumujete co nejrychleji nějakou kvalitní, rychle vstřebatelnou bílkovinu. Ideálně proteinový nápoj doplěný nějakými sacharidy. Pokud byste předtím použili vlákninu, tak účinek bude v daný moment z logiky věci spíše kontraproduktivní jelikož vláknina Vám zpomalí vstřeávání živin!!! To samé platí pro období těsně po tréninku!!!

    Ideální čas pro konzumaci vlákniny se jeví býti doba cca 1 hodinu před spánkem, kdy přichází na řadu jako poslední jídlo potravina s vysokým obsahem kaseinových bílkovin (nejpomaleji vstřebatelná bílkovina), která Vám zajistí průběžné zásobování těla proteiny, a tedy i stav kýženého anabolického procesu, po dobu cca 6 hodin. Při kombinaci s vlákninou se tato doba může ještě o nějakou hodinu prodloužit, což je při průměrné době spánku cca 8 hodin naprosto ideální!!!

    Další vhodnou dobou pro konzumaci vlákniny je období kdykoliv během dne, když máte v plánu trošku popustit dietu a sníst jídlo s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a nebo tuků. Podání vlákniny 30 minut před takovým jídlem jednak zmenší pocit hladu a chutě na takové jídlo a druhak sníží výrazně vysoký glykemický index (ten určuje jak rychle se cukry dostanou do krve a tím se zvedne hladina inzulínu) takového jídla!!!

    Doufám, že Vám můj dnešní článek vnesl trochu světla při orientaci v problematice vlákniny.

S pozdravem

Patrik Kotek

Zpět


Kalendář

<<Prosinec 2018>>
PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

SPONZOŘI

TRUE-DESIGN


FITNESS4U.cz


Net-Connect


Net-Connect


Najgebaur


Moje telka


Lipovka


BJ Style


Martin Smolinský